Stuburo susirgimai – didelė problema šiais laikais. Jie labai „pajaunėjo“ ir dažnai pasitaiko netgi mokyklinio amžiaus vaikams. Vaikams tai pasireiškia laikysenos sutrikimais, suaugusiems – osteochondroze. Šalia skausmingų šaknelinių sindromų, kurių priežastys yra stuburo diskų pasislinkimai, būna skausmai, susiję su raumenų raiščiais ir atsiradę dėl neteisingos dubens kaulų pozicijos, blogos laikysenos ir raumenų balanso sutrikimų (atskirų raumenų grupių įtampos ir priešingų raumenų silpnumo).

stuburas2astuburas4a

Stuburo skausmai atsiranda prie tam tikros laikysenos, sėdėjimo ar stovėjimo būdo, prie stereotipinių profesinių pozicijų sportininkams, statybininkams, biuro darbuotojams, ypač dirbant sode. Taip pat skausmai gali atsirasti po nėštumo ir gimdymo, ypač pasikeitus dubens biomechanikai.

Pats didžiausias ir žalingiausias stuburo apkrovimas vyksta tuomet, kai reikia palaikyti kūno svorį esant nusilpusiems raumenims!

Dauguma žmonių juda netaisyklingai, visiškai nesportuoja, dirba sėdimą darbą, kartais turi viršsvorį, ir kaip rezultatas – gilieji raumenys, kurie palaiko pozą – neturi veiklos ir kaip pasekmė – nusilpsta, iš to atsiranda spazmai paviršutiniuose raumenyse ir sutrinka laikysena.

Taisyklinga kūno poza gerina kraujotaką smegenyse, slopina nugaros skausmus!

Stuburo ašis tai ne tik anatominė pozicija, tai ir mūsų gyvenimo išraiška. Ypatingą dėmesį reikia skirti dubens raumenų balansui. Dubuo – tai stuburo pamatas. Taisyklingą kūno pozą reikia palaikyti visą dieną.

Paplitęs klaidingas požiūris, kad stuburo skausmai atsiranda dėl įšorinių poveikių ir gydytojai turi juos išgydyti be paties sergančiojo dalyvavimo. Todėl dažnai žmogus kreipiasi į įvairius gydymo centrus, atlieka masažus ir skaudančių vietų akupunktūrą, tačiau problemos išlieka ir skausmai atsinaujina.

Galioja taisyklė, kad skausmas atsiranda kitoje vietoje, negu yra susirgimo priežastis, ir būtent toje srįtyje, kuri kompensavo probleminę zoną, pvz. Kaklas kompensuoja dubens disfunkcijas. Kai kompensacijos nebeužtenka, tada ir atsiranda skausmai kompensacijos srityje.

Organizmas tai vientisas, elastingas, mechaninis ir informacinis tinklas, valdomas iš smegenų per refleksus, taigi biologinės disfunkcijos priežastis dažnai būna bet kurioje tinklo vietoje įvykęs informacijos iškraipymas. Laikysenos sutrikimas taip pat gali atsirasti kaip optimalus vidinių organų ar psichologinių problemų sprendimas ir atspindys. Susirgimo nustatymui būtina įvertinti visą stuburo biomechaniką, eisenos neurologiją, raumenų tonusą ir streso požymius. Toks holistinis požiūris būdingas kineziologams ir osteopatams.

Raumenų harmonijos palaikymui egzistuoja taisyklė: kas dvi sekundes reikia stimuliuoti naujus raumenų raiščius! Labai kenksminga būti ilgą laiką vienoje pozoje. Esant priverstiniam nejudrumui būtina judinti rankų ir kojų pirštus, įtempti ir atpalaiduoti raumenis, papurtyti kūno dalis, keisti padėtį.

Stovėsena ir raumenų spazmai, ypač veido, kaklo, dubens dugno ir diafragmos tiesiogiai susiję su psichologine būsena. Nervinė įtampa, nerimas sukelia ir palaiko netaisyklingą pozą, ir atvirkščiai – raumenų aktyvumas, balansas ir atpalaidavimas padeda numalšinti stresą. Jeigu nuleisti lūpų kampus, sutraukti pečius, užspausti kūtinės lastą ir stuburą, tai po kelių minučių gyvenimas pasirodys atstumiantis, ir atvirkščiai.

Raumenys tai lyg smegenų prątesimas, todėl mokėjimas valdyti raumenų tonusą pakelia sugebėjimą mąstyti ir minties aiškumą, gerina miegą ir išlaisvina nuo priklausomybių. Taisyklinga kūno poza suteikia gerą savijautą, naują gyvenimo,  pasaulio ir savęs suvokimą.

Taigi, svarbiausia - savęs valdymas, ir pirmas etapas tai savistaba. Reikia stebėti savo pozą ir pataisyti pagal poreikius, atrasti įtemptus arba neveikiančius raumenis, juos atpalaiduoti ar suaktyvinti.

Įprasta žmogaus reakcija „aš neturiu laiko“ o mes klausiame - „Kam neturite laiko? Savo gyvybei?“ Esame įpratę nevertinti nemokamų dalykų, ir sveikatos labiausiai. Mūsų sveikata 50% priklauso nuo mūsų gyvenimo būdo, 40% nuo aplinkos ir tik 10% nuo medicinos.

Kartais girdime, kaip netgi gydytojai supriešina oficialios ir alternatyvios medicinos metodikas. Esmė ne tame, kuri metodika geresnė, bet kuri labiau tinka konkrečiam pacientui. Gydymas priklauso nuo simtptomų ir susirgimo stadijos. Aštrioje stadijoje reikalingi medikamentai skausmui numalšinti, raumenims atpalaiduoti ir kraujotakai pagerinti. Esant slankstelių sanarių blokams naudojame manualinę terapiją, kai būna periferinių nervų pažeidimai atliekame neurodinaminę terapiją, ir prie raumenų disfunkcijų tinka reflektorinių raiščių terapija.

Metodų pasirinkimas griežtai individualus – tai kas gerai vienam pacientui gali visiškai netikti kitam!

Skausmui sumažėjus skiriami individualūs fiziniai pratimai, apmokoma pozos higienos ir teisingo judėjimo.
Chiruginis gydymas turi tikslius parodymus ir po operacijos būtina ankstyva reabilitacija. Svarbiausia, kad išvengti stuburo problemų tai reabilitacija ir paūmėjimų išvengimas. Tam reikia išmokti raumenų ir psichikos atpalaidavimo technikų – Cigun, Taiči, Jogos.

Dirbant sėdimą darbą būtina daryti pertraukas, daugiau vaikščioti pėščiomis, sportuoti, valdyti svorį. Pratinkime vaikus prie sveiko gyvenimo būdo. Mes privalome rūpintis ir tausoti savo sveikatą PATYS! Sveikatos nenupirksi! Ją išsaugoti ne tik mūsų teisė bet ir pareiga!

 

Gydytoja Liudmila Tamašauskienė